مدیر فناوریهای مرکز پژوهشها تاکید کرد:

تدوین سند مجزا برای تولید تجهیزات مخابراتی در برنامه ششم

تدوین سند مجزا برای تولید تجهیزات مخابراتی در برنامه ششم

مدیر فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه تاکنون عزمی برای حمایت از تولید تجهیزات مخابرات و فناوری در کشور وجود نداشته بر لزوم تدوین سند مجزا برای برنامه ریزی در این زمینه تاکید کرد.

مهدی فقیهی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه توان فنی خوبی برای تولید تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: اما اینکه آیا با توجه به وضعیت اقتصادی، توان اجرایی کردن تولیدات را داشت موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به بررسی تولید تجهیزات مخابراتی در داخل کشور که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۹۱ مورد بررسی قرار گرفت، افزود: بررسی ها نشان داد که سازندگان تجهیزات مخابراتی توان بالایی در تولید داشتند اما عدم حمایت دولت باعث شد تولید تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات در کشور به معنای واقعی انجام نشود.

مدیر دفتر مطالعات و فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به استمرار موضوع عدم حمایت، بسیاری از صنایع مخابراتی و کارخانجات داخلی این حوزه را از دست داده ایم ادامه داد: این در حالی است که اپراتورهای ارتباطی براساس پروانه فعالیت خود باید از ۵۰ درصد تجهیزات داخلی استفاده کنند اما به دلیل عدم نظارت دولت در این بخش، این موضوع اجرایی نمی شود.

فقیهی با تاکید بر اینکه راهکارهای تامین مالی و حمایتی و تسهیلات برای تولید باعث می شود بتوانیم تولید فناوری را در کشور اقتصادی کنیم افزود: به دلیل نبود بازارسازی سطح تولیدات داخلی جوابگوی بازار نیست و به همین دلیل ترجیح اپراتورهای ارتباطی بر خرید خارجی است؛ این درحالی است که یکی از سیاستهای حمایتی دولت در این بخش می تواند بازارسازی برای تولیدات در جهت تضمبن خرید این محصولات باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون عزمی برای تولید داخل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که طبق سند چشم انداز، هدف ما رتبه اول منطقه در بخش فناوری است و لازمه آن توجه به موضوعات سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود.

مدیر فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس اظهار داشت: در کنار توجه دولت و سیاستهای حمایتی می توان برنامه عملیاتی برای تولید تجهیزات داخلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین کرد که در آن اولویت های تولید در کنار مزیت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دیده شود.

وی گفت: در این بخش نیازمند سند مجزا و استراتژیک به همراه کار پژوهشی هستیم با احتساب این موضوع که در برنامه ششم توسعه نیز به تولید تجهیزات ICT با تاکید بر اولویت بندی، توجه ویژه شود.

به گزارش مهر، هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای در جلسه ای به عملکرد اپراتورهای موبایل، مخابرات و اپراتور فیبرنوری، برای استفاده از توان داخل پرداخت که در این جلسه، اپراتورها گزارش عملکرد خود را در زمینه استفاده از توان و تولیدات داخلی ارائه دادند و در مورد برخی موارد از خود دفاع کردند.

طبق گزارشهای ارائه شده و بررسی های به عمل آمده در این جلسه مشخص شد که در مجموع اپراتورهای موبایل، مخابرات و اپراتور فیبرنوری ایرانیان نت، در سیستم های توسعه ای خود در بخش پسیو – غیرفعال- بالغ بر ۹۰ درصد از توان داخلی استفاده کرده اند؛ اما آنچه که مربوط به بخش اکتیو – فعال – می شود و مهمترین بخش شبکه های مخابراتی و ارتباطی به حساب می آید آنطور که باید به استفاده از توان داخلی توجه نشده است.

کد خبر 2785871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha